Back to blog

Rotan mat in processing

30 juni 2015 - Posted in Algemeen Posted by:

patroonexperiment

Tijdens de matcursus hebben wij ondervonden dat het matten van een stoel een zeer tijdrovende klus is. Dit is in een creatief ontwerpproces niet wenselijk.

Een ontwerpproces begint met het maken van een schetsontwerp, Vervolgens wordt een ‘spuug’-model gemaakt om het ontwerp beter te kunnen beoordelen. Zo’n spuugmodel wordt in één uur snel in elkaar gezet, een proefmat van een nieuw patroon bleek ons daarentegen één hele dag te kosten. Hierdoor kan niet snel geschakeld worden tussen tekentafel en realiteit.

Om dit proces te versnellen heeft de Ambachtenfabriek samen met programmeur Servé Custers het traditionele matpatroon teruggebracht tot een algoritme. Het zeshoekige patroon is slag voor slag vastgelegd in de programmeertaal Processing. Het programma is gebonden aan de eerder opgestelde voorwaarden en om nieuwe patronen te ontwikkelen zal binnen de opgestelde voorwaarden de code moeten worden gemanipuleerd. De nieuwe code, oftewel het nieuwe patroon, wordt binnen enkele milliseconden zichtbaar op het computerscherm. Hierdoor ontstaat een snelle wisselwerking tussen idee en product.

2015_6_14_15_9_1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *